„Management hněvu představuje proces, při kterém se učíte rozeznat znaky toho, že jste nahněvaní, a přijímáte opatření na uklidnění a vyřešení situace pozitivním způsobem. Tento proces se vás nesnaží zbavit pocitů hněvu ani vás povzbuzovat, abyste je v sobě drželi. Hněv je normální, zdravá emoce, pokud víte, jak ji správně vyjádřit – a právě s tím se management hněvu snaží pomáhat.“ – Mayo Clinic
Ačkoliv výše uvedená citace může být nudná, poskytuje snad nejstručnější popis toho, co znamená „management hněvu“.
Není to popírání hněvu ani pokus o potlačení jakýchkoliv pocitů, které mohou tuto emoci vyplavit na povrch.
Jedná se o lekce, jak se s ním vypořádat. Mnozí z nás buď zažili opakované záchvaty nekontrolovatelného hněvu, anebo poznali někoho, kdo jimi trpí.
Je tragédií, že výsledkem většího, nezkrotného hněvu je často fyzické a emoční poškození. Mnohá úmrtí způsobená druhou osobou se připisují právě „záchvatům hněvu“ nebo něčemu podobnému.
V každém z nás to – v různé míře – občas vře. Možná když nás někdo omezuje v jízdě, při konfliktu s členem rodiny nebo když kolega odmítne přátelskou spolupráci.
V těchto a mnoha dalších scénářích jsme v pokušení uchýlit se k hněvu. A pokud v nás roste opravdu silně, je nejlepší jeho přítomnost přijmout a vypořádat se s ním.
To nás přivádí k tématu dnešního článku: jak účinně zvládnout hněv.
Pojďme na to.
Zde je 5 technik managementu hněvu, které vám pomohou zůstat v klidu
1. Identifikujte možné východisko
Místo toho, abyste se soustředili na to, co vás rozhněvalo, vynaložte vědomé úsilí k vyřešení problému.
Znepokojuje vás nevyzpytatelné chování vašeho dítěte? Najděte něco, čím ho zaměstnáte.
Dělá váš přítel nebo člen rodiny něco, co vás znervózňuje? Uklidněte se a začněte konstruktivní rozhovor nebo si stanovte jasné hranice.
Uvědomte si, že nekontrolovaný hněv nic nevyřeší. Ve skutečnosti všechno ještě zhorší. Dýchejte zhluboka, udržujte sebedisciplinu a přemýšlejte nad rozumným řešením.
2. Odpusťte a (možná) zapomeňte
Odpuštění je jedním z nejsilnějších protijedů proti hněvu. Pokud dovolíte hněvu a jiným t, nevede to k ničemu jinému než k zatrpklosti, vzteku a pesimismu.
Pokud dokážete tomu, kdo vás naštval, odpustit, oba se naučíte cennou lekci. Schopnost odpustit vás jen utvrdí v tom, že nikdo nemůže rozhodovat o stavu vaší mysli.
Tolerance, kterou projevíte, viníkovi dostatečně připomene, jak je důležité držet slovo.
Pokud však tato osoba opakovaně zneužije váš soucit, pravděpodobně přišel čas na to, abyste váš vztah přehodnotili.
V závislosti na tom, kolikrát vás tento člověk zradil a jak moc, může být nejlepším (a nejzdravějším) řešením mu odpustit, ale nezapomenout.
3. Zlepšete se v naslouchání druhým
Možná se vám to jeví jako irelevantní řešení, ale nedělejte ukvapené závěry.
Jako aktivní posluchači okamžitě zlepšujeme vzájemnou komunikaci. Buduje to důvěru, která může následně pomoci zmírnit potenciální nevraživé myšlenky a emoce.
Pokud lidé cítí, že jim opravdu nasloucháte, vede to k těmto třem věcem: (1) ukazujete, že vám na nich záleží, (2) ukazujete, že vám záleží na jejich myšlenkách a emocích, a (3) upevňujete pocity empatie.
Přepracovaný člověk občas potřebuje pochopení. Aktivní naslouchání tuto potřebu uspokojuje, a dělá ještě mnohem víc.
4. Odpočívejte
Podle Americké psychologické asociace (APA) pomáhají relaxační techniky, jako je hluboké dýchání a vizuální představivost, zmírnit pocity hněvu.
Uvádí některé konkrétní postupy, které mohou pomoci:
1. Dýchejte zhluboka bránicí, „horní hrudní dýchání“ k relaxaci nevede.
2. Opakujte si uklidňující slova, jako např. „Ber to s rezervou“, „Odpočívej“ nebo „Mám to pod kontrolou“. Během toho se doporučuje provádět hluboké dýchání.
3. Představte si něco, co vyvolává relaxaci – buď nějaké cvičení, nebo využijte svou fantazii.
4. Jednoduchá cvičení (např. jóga, meditace, tai-chi) mohou pomoci uvolnit svaly a zároveň podpořit relaxaci.
Kognitivní restrukturalizace
Nahněvaní lidé mají po konfrontaci se stresorem tendenci klít, nadávat nebo proklínat všechno kolem sebe. Problém je zjevný – takové chování podporuje zatrpklé myšlenky a znemožňuje jakékoliv potenciální řešení.
Kognitivní restrukturalizace neznamená nic jiného než změnu způsobu, jakým myslíme. Tato metoda je v rámci managementu hněvu tolik účinná proto, že když se zlobíme, naše okamžitě zdramatizované a přehnané.
Zde je praktický příklad. Čekáme v řadě ve své oblíbené kavárně a jiný zákazník si u kasy stěžuje, že jeho objednávka nesedí.
Jelikož je nám jasné, že vyřešení tohoto problému bude nějakou dobu trvat, začne se nám v mysli rozbíhat cynický monolog.
Místo toho, abyste řekli: „To je na nic“ nebo „Přijdu pozdě“, připusťte si situaci a racionálně tyto fráze nahraďte něčím jako: „Nad touhle situací nemám žádnou kontrolu“ nebo „Zůstanu v klidu a oni to nakonec přepočítají“, atd.
Pokud se své myšlenky snažíme vědomě racionalizovat, pravděpodobně dosáhneme příznivějšího výsledku.
A co je nejdůležitější: pomocí těchto praktik do svého života přitahujeme klid a spokojenost; ne hněv a jiné negativní stavy mysli.
Zdroj: powerofpositivity.com, Zpracovala: Mocvědomí.cz
Napsat komentář