Škola by měla pomáhat dětem růst a dospět. Měla by jim pomoci stát se uvědomělými, zodpovědnými a inteligentními dospělými lidmi, kteří by zvládli umění života a kteří by svými schopnostmi a nadáním mohli přispět ke zlepšení společnosti a světa.
Není nic vzdálenější tomuto krásnému ideálu jako škola v té podobě, jak ji známe dnes.
Školy v dnešní podobě, které existují ve většině zemí světa, přispívají jen k otupování inteligence dětí a naplňují je stresem a obavami.
Výsledkem těchto obav a stresu je pak svět plný zmatku, který můžeme vidět všude kolem.
V tomto článku se podíváme blíže na osm důvodů, proč dnešní školy způsobují, že děti hloupnou a upadají do sklíčenosti.
1. Dnešní škola děti učí podřízenosti
Ve školách se dnes děti učí poslouchat rozkazy, učí se slepě následovat to, co jim někdo řekne. Škola dětem říká, co mají dělat bez ohledu na to, zda se jim to líbí nebo ne.
Děti musí poslušně sedět dlouhé hodiny v lavicích, kde nedělají nic jiného, než to, že se snaží o zapamatování množství informací, které s největší pravděpodobností ve svém životě nebudou nikdy potřebovat.
Škola dětem přikazuje, kdy mohou mluvit, kdy se mohou hýbat, dokonce kdy mohou jít na toaletu.
Zanedlouho děti zcela přestanou důvěřovat svému vnitřnímu hlasu (více ZDE) a budou se podřizovat všemu, co od nich autorita vyžaduje. Je hrozné si uvědomovat, jak moc to potlačuje osobnost dítěte.
Není pak žádným překvapením, že děti jsou nešťastné a upadají do deprese.
2. Dnešní škola děti učí, co si mají myslet, ale neučí je, jak mají myslet
Dnešní škola u dětí nerozvíjí schopnost logického myšlení, která by jim při styku s informacemi umožnila formulovat vlastní závěry. Právě naopak.
Děti jsou nuceny věřit věcem, které je ve škole učí, a to bez ohledu na to, zda tyto věci jsou pravdivé nebo ne. Děti jsou nuceny těmto věcem a informacím věřit i bez ohledu na to, zda jim opravdu rozumějí.
Z tohoto důvodu se kritické myšlení u dětí nemá jak zlepšovat a výsledkem je, že děti se pomalu začínají měnit v hloupé roboty.
3. Dnešní škola u dětí nepodporuje rozvoj tvořivosti
Děti mají opravdu velkou představivost, ale škola dokáže dělat zázraky, aby ji v dětech zcela potlačila.
Děti umí být mimořádně tvořivé, jenže výuka umění ve většině škol téměř neexistuje, protože kariéra v oblasti umění se obvykle považuje za málo lukrativní.
Místo toho, abychom dětem umožnili zkoumat své nitro a dali jim možnost vyjádřit své nejniternější myšlenky a pocity pomocí malířství, hudby, divadla a jiných druhů umění, nutíme je trávit většinu času mezi čtyřmi stěnami a učit se nudné věci, na kterých jim vůbec nezáleží.
Tyto nudné poznatky jim navíc nijak nepomáhají kultivovat svou mysl, srdce a ducha (více ZDE).
4. Dnešní škola děti učí, aby se bály selhání a neúspěchu
Díky chybám rosteme a stávají se z nás moudřejší bytosti. Jenže v dnešních školách děti učí, aby se bály chyb, jako kdyby chyby byly nějakým zlem, kterému je třeba se za každou cenu vyhnout.
Věděli jste, že: domovy seniorů používají ústní sprej Virostop, který pomáhá v boji proti Covid-19? Čtěte VíCE
Ve školách dětem říkáme, že jediný důvod, proč se musí učit, je, aby zvládly písemku či test.
Na děti, které písemkou neprojdou, se pak díváme tak trochu povýšenecky, někdy je dokonce zesměšňujeme, jako kdyby tyto děti byly nějakým nepodarkem.
A tak se děti učí udělat cokoliv, jen aby se vyhnuly chybám. To má za následek, že se později budou vyhýbat zkoušení nových věcí během dosahování životních cílů, jen aby se náhodou nedopustily nějaké chyby.
5. Dnešní škola děti přesvědčuje, že hrát si není správné
Děti ve hře nachází mimořádnou radost, zábavu a smích. Díky hře dětské srdíčko tluče štěstím a život dítěte se rázem změní v oslavu.
Avšak jak děti rostou, pomalu a nenápadně je učíme, že hrát si není správné, protože hra není nijak produktivní. Učíme je, že by měly hru považovat za mrhání časem.
A jako by to nestačilo, děti učíme, aby byly vážné, napjaté a aby se strachovaly o budoucnost (více ZDE). To jen přispívá k tomu, že děti upadají do deprese.
Pak neumí nechat život volně plynout a odpočívat, aby si mohly naplno vychutnávat krásy, které život nabízí.
6. Dnešní škola děti učí, aby nenaslouchaly hlasu svého srdce
Na rozdíl od dospělých, děti jsou se svým srdcem v přímém spojení. Ale po letech „tréninku“, který jim poskytne okolní společnost, se i z dětí stanou dospělí.
Mezi nimi a jejich srdcem je už vybudována vysoká zeď, a proto už neumí věnovat žádnou pozornost hlasu svého srdce. Tento „trénink“ se odehrává zejména ve škole, kde jsou děti téměř každý den nuceny dělat to, co nesnášejí, co se jim zdá být nudné a zbytečné, ale za co je společnost odmění.
Výsledkem je, že děti přestávají důvěřovat svému vnitřnímu hlasu a následovat ho, a tak ztrácejí kontakt s tím, po čem jejich srdce touží.
7. Dnešní škola děti učí vnímat peníze jako úspěch
Další způsob, jak škola děti ohlupuje, je, že je učí zaměňovat si peněžní příjem s úspěšným životem (více ZDE). Ve škole se děti učí, že hlavním cílem v životě je dobře vydělávat.
Říkáme jim, že mají obětovat téměř třetinu života a nutit se do učení konkrétního řemesla či profese – pak obdrží certifikát nebo diplom, který jim později umožní, aby pracovaly jako otroci ve velkých společnostech.
A tak děti přestanou následovat svou vášeň, která by jejich životu mohla dát opravdový smysl. Místo toho budou po zbytek svého života dělat nudnou práci, která bude pro jejich duši břemenem.
Tato práce jim pomůže tak nanejvýš prožívat, ale nikdy jim neumožní opravdu žít.
8. Dnešní škola děti učí obětovat dnešek pro dobro zítřka
Přítomný okamžik (více ZDE) je vše, co máme. Budoucnost, stejně jako minulost, neexistuje, a pokud se na ně budeme příliš zaměřovat, nebudeme schopni se těšit z toho, co je tady a teď.
Většina lidí se bohužel neumí těšit z přítomného okamžiku. Místo toho se stále snaží dosáhnout nějakého cílu v budoucnosti a myslí si, že když jej dosáhnou, budou šťastní a naplnění.
Tento způsob myšlení je dětem vštěpován zejména ve škole. Děti se ve škole naučí věřit tomu, že když obětují dnešek pro přísné studium a dodržování příkazů, zítřek je za to odmění.
A jelikož se stále zaměřují na budoucnost, promrhají celý svůj život. Na jeho konci jim zůstane jen trpký žal a nesmírná duševní úzkost.
Zpracovala: Mocvědomí.cz
Ano, hravost a tvořivost je dobré rozvíjet. Ale to jsou vlastnosti dětem vrozené.
Děti je však třeba připravit pro praktický život, ten se nimi v rozvinuté společnosti kapitalistického typu mazlit nebude. Zaměstnavatelé převážně požadují řešení problému efektivním způsobem. To znamená spojit si znalosti tvořivým způsobem a tím najít řešení.
Kdo tohle nezvládá, je odsouzen dělat monotonní, nudnou a špatně placenou práci.
Těch, kteří měli problémy se školou a přesto, díky svému talentu a pracovitosti pak zazářili jako umělci, sportovci, nebo podnikatelé je a bude jen hrstka.
Mám tvůrčí přístup k životu, vrhám se do nových výzev zápalem, vždy jsem byl trochu dobrodruh. Stavím na bohatých zkušenostech z práce v neefektivních i výkonných firmách. Učil jsem i na střední odborné škole. Tam jsem si to “okoštoval” i z druhé strany lavic. Nezapomenutelné.
Přiznám se Vám, že až teď, v důchodovém věku, jsem se konečně dostal k tomu že pracuji svobodně a s radostí. Zapojil jsem se do komunitní práce pro veřejnost, ta mě naplňuje pocitem užitečnosti. Mám plnou svobodu v prostoru a čase. Z mého života se vytratilo slovu musím, nahradilo je slovo chci.
Čítam Vaše články,sú poučné a pravdivé pokiľ sa čitateľ nad článkom zamyslí.Škoda že si ich neviem vytlačiť ,aby som sa k nim mohol kedykoľvek vrátiť.Prajem Vám veľa úspechov a čitateľov.
Ano, souhlas. Jen se ptam… jak je myslen termin DNESNI? Vzdyt nase civilizace po tisice let smeruje k materialismu a tomu podrizuje vzdelavani deti. Nesouhlasim, ze DNES je to horsi nez pred 100 lety, … . Jako evropane jdeme touto cestou uz velmi dlouho. Nasi predci vyvrazdili narody, ktere ucily sve potomky k lasce k prirode a tomu, ze to co dava priroda cloveku staci ke krasnemu zivotu.